Türkiye’nin organik ürün ihracatı 1 milyar doları aştı
Kurutulmuş, taze ve dondurulmuş meyve ile pamuk başta olmak üzere 268 farklı üründe 1,6 milyon ton organik ürün üreten Türkiye, bu ürünlerin ihracatından elde edilen döviz geliri 1 milyar doları aştı.
AB’nin Yeşil Anlaşması sayesinde organik ürün pazarının önemli ölçüde büyüyeceğini öngören ihracatçılar, uluslararası fuarlarda tanıtımlara ağırlık verdi. Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Mehmet Ali Işık, “Ürün çeşitliliğimizi her geçen gün artırıyoruz. Organik ürün ihracatımız 1 milyar doları aştı. Hedefimiz önümüzdeki dönemde organik ürün ihracatımızı 1,5 milyar dolara çıkarmak” dedi. birinci sıraya, ardından 2 milyar dolara.”
Kimyasal gübre ve zirai ilaç kullanılmayan 1,6 milyon ton organik sertifikalı ürün üretimiyle yıllık 1 milyar dolar ihracat sınırını aşan Türkiye, bu sayede organik ürünlerden 1,5 milyar dolar döviz geliri elde etmeyi hedefliyor. Dünya çapında yayılan yeşil tarım hareketi. 311 bin hektar alanda kuru meyveden zeytinyağına, tahıldan pamuğa 268 farklı ürünü organik olarak üreten Türkiye, yaklaşık 53 bin organik çiftçisiyle Avrupa’da 4’üncü sırada yer alıyor.
AB, ABD ve Uzak Doğu gibi ülkelerin yeşil tarım projeleriyle organik sektörlerini genişletmeyi hedeflemesiyle pazarın hızla büyüyeceğini öngören ihracatçılar, uluslararası fuarlardaki etkinliğini artırıyor. Organik ürünlerin dünyanın en büyük buluşma noktası olarak kabul edilen Almanya’daki BioFach Fuarı için hazırlıklarını tamamlayan ihracatçılar, 13-16 Şubat tarihleri arasında Nürnberg’de düzenlenecek fuardan yeni bağlantılarla dönmeyi planlıyor. Ege İhracatçı Birlikleri’nin 2024 Milli Katılım Organizasyonu’nu düzenlediği BioFach Fuarı’nda toplam 37 Türk firması, ürün ve projelerini tanıtarak yeşil tarım alanındaki iddialarını yansıtacak.
Sadece organik ürünler satan süpermarketler
Ege İhracatçı Birlikleri olarak organik ürün ihracatında koordinatör birlik olduklarını ve Türkiye’nin organik ürün ihracatının yüzde 75’inin Ege Bölgesi’nden olduğunu belirten Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, Organik ürünlerin 1980’li yıllarda kuru meyvelerle başladığını ifade eden Prof. Bugün pek çok farklı sektöre yapılan yatırımlarla ürün hikâyesinin kartopu gibi büyüdüğünü vurguladı.
Türkiye’nin tarımdaki potansiyelini organik alanda kullandığını belirten Işık, “Ülkemiz bu konuda çok büyük tecrübeler kazandı. Şu anda çiftçi sayısıyla Avrupa’da 4’üncü, dünyada ise 13’üncü ülkeyiz. Bunu yaygınlaştırmaya çalışıyoruz.”
Dünya ticaretinde organik tarım pazarının 125 milyar doları aştığını, Avrupa’da sadece organik ürünler satan süpermarketlerin ortaya çıktığını, Türkiye’de ise marketlerde organik reyonların oluşmaya başladığını belirten Işık, şöyle devam etti:
“Ülkemizin ana ürünleri olan üzüm, incir ve kayısıda hem üretim hem de ihracatta lideriz. 268 çeşit ürünümüz var. Kuru meyvenin yanı sıra taze ve dondurulmuş sebzeleri de ekledik. Kirazda açık ara öndeyiz, Vişne ve fındık, Yağlı tohumlar, zeytinyağları, baklagiller ve tahıllar gibi ürünlerle çeşitliliğimizi her geçen gün artırıyoruz: 1 milyar dolar civarında ihracatımız var, gıda ihracatımız 500-600 milyon dolar civarında, pamuk ve Organik dokuma 500 milyon dolara yakın. Dolayısıyla 1 milyar doları geride bıraktık. Şu anki hedefimiz 1.5 milyar dolar, dolara ulaşmak” dedi. – İZMİR